Nyheim logo
Min side

For beboere:
Nordbyen

Nyttig informasjon for leietakere i Nordbyen.

Dersom det oppstår noen problemer eller dere lurer på noe, kan dere ringe vår kundeservice på telefon 48 100 748 mellom kl. 09.00 – 15.00.

Hvis noe haster, slik som en vannlekkasje eller lignende, kan dere ringe vår vakttelefon som betjenes av Avarn utover åpningstidene:

Vakttelefon: 975 30 006

For akutt hjelp ring:
Brann: 110
Politi: 112
Ambulanse: 113

Tråløst internett

I alle leilighetene er det trådløst internett fra Homenet. Kontakt Homenet sitt kundesenter på tlf 38 99 01 00 for å registrere deg som kunde. Brukernavn og passord finner du på baksiden av ruteren.

Forsikring

Vi minner om at det er påkrevd med egen innboforsikring, dette er spesifisert i leiekontrakten. Bygget forøvrig har vi forsikret.

Strømmåler

Merk at strømmåler er plassert i teknisk sjakt i felles gang i etasje 2 og 3. Strømmålere har automatisk avlesning og oppdatert målerstand kan leses av på nett. Din nøkkel passer til dør til teknisk sjakt.

Avfallsløsning

Det er etablert avfallsløsning utenfor inngangspartiet i B-blokka. Dere har mottatt nøkkelbrikker for å åpne nedkastlukene, og avfallsposer for sortering finner dere i underetasjen i trappegang i eget skap.

NB! Husk at kun vanlige avfallsposer i forskjellige farger og med sortert avfall som skal kastes i avfallssystemet. Dersom det kastes papp eller annet tilfeldig avfall vil nedkastrørene raskt gå tette.

Hovedstoppekraner

Stoppekraner plassert i fordelerskap er plassert i tak på badet. Det er viktig at du gjør deg kjent med plasseringen, slik at du om nødvendig kan vri på de røde bryterne i skapet og på den måten stenge av tilførselen av vann. Dette gås gjennom på overtakelsen av leiligheten.

Nøkler og adgangskontroll

Fra hovedinngangsdør er det etablert mulighet for åpning via app på telefon, samt porttelefon for besøkende. Ved innflytting er alle oppgitte mobilnummer fra beboerne forhåndsregistrert i systemet.

Dersom dere skulle miste husnøkkelen har vi ekstra nøkler, merk at leietaker må dekke kostnaden for sliping av nye nøkler, samt et administrasjonsgebyr på 15%.

Sportsboder

Til leiligheten tilhører det en sportsbod plassert i 1. etg. Dette er tilleggsareal til din leilighet. Det er stikkontakt i boden, men merk at denne går til felles strømmåler og må ikke brukes til permanente installasjoner. Etablering av varmeovn eller fryser i sportsbod vil føre til kondens og vannskader, og må derfor ikke gjøres.

Komfyr

Komfyren har induksjonstopp og vi minner om at dere må bruke panner som er egnet for induksjon.

Komfyrvakt

Komfyrvakt er den installasjonen som du ser på vegg under kjøkkenvifte. Dette er en sensor som kutter strømmen til koketoppen dersom man glemmer/tørrkoker en kjele. Dersom denne piper uten nødvendighet, kan dere trykke på knappen på siden av komfyrvakten.

Vanntilførsel til oppvaskmaskin

Dersom oppvaskmaskinen ikke starter eller gir en pipelyd, kan årsaken være avstengt vanntilførsel. Sjekk om ventil på vannkran er avskrudd. Sjekk også om vanntilførsel er avskrudd under kjøkkenbenken.

Lekkasjevakt

Lekkasjevakt er en montasje som du finner satt i et stikk i oppvaskbenken og som lyser grønt. Dersom det har vært vann eller fukt på gulvet vil det lyse rødt og vannet er avstengt. Trykk på knappen og det grønne lyset kommer tilbake. Fra adaptere går det en kabel som ligger under kjøkkeninnredning. Dette er en fuktføler som automatisk vil stenge vannet inn til kjøkkenet dersom den oppdager vann.

Brannalarmsystem

Sett deg inn i branninstruks som henger i trappegang i første etasje. Vær oppmerksom på møteplass ved utløst brannalarm merket ved siden av inngangspartiet.

Det er et felles brannalarmsystem i blokka, med sammenkoblede detektorer. Du kan se disse detektorene i himlingen i leiligheten. Dersom alarm utløses skal bygget evakueres.

Dersom røykvarsler utløses i din leilighet må du ned til tablå i gangen ved inngangspartiet for å avstille klokker (dette må gjøres innen 3 minutter). Dersom dette ikke gjøres vil alarm utløses i hele anlegget.

Sprinklersystem

Boligene er sprinklet iht. gjeldende forskriftskrav. I himling i alle rom i leiligheten vil du se sprinkelhodene. Utenfor leiligheten vil du se sprinklerhodene som en kobberfarget dyse. Disse utløses ved høy temperatur. Vær forsiktig ved flytting av møbler, bruk av kosteskaft osv, slik at du ikke skader sprinkleren, som da kan utløse og føre til vannskade. Dersom man utløser sprinkleranlegget kan man benytte en sprinkelstopper for å stoppe vannet. Sprinkelstopper henger i fellesgang i hver etasje.

Heksesot

Dagens interiørmaling er vannbasert, altså uten andre løsemidler enn vann, og malingen er dermed miljøvennlig og giftfri. Men miljømaling kan bli utsatt for såkalt «heksesot», som betyr at malingsoverflater kan bli grå og klissete om vinteren når lufta er tørr. Dette unngås ved å bruke ventilasjonen riktig og aktivt hele vinteren, samtidig som man unngår overdrevet bruk av stearinlys.

Parkeringsplass

Det er plassert stikkontakter i garasjeanlegget for bruk til støvsuging av biler og lignende. Disse må under enhver omstendighet ikke brukes til motorvarmer eller til å lade elbiler, da slik bruk vil være svært brannfarlig. Ta kontakt med oss dersom det er behov for elbilladere.

Sluk og vannlås

Sluker og vannlåser bør rengjøres minst to ganger i året. Dette gjøres ved å fjerne metallplaten oppå, og dra opp og tøm slukbøtta. Merk at det kan være litt trangt å få opp slukbøtta som skal rengjøres, men vær tålmodig og rikle da forsiktig. Bruk ikke stor kraft da det kan skade sluken. Vær oppmerksom på at slukbøtta må settes på plass med et lite klikk, hvis ikke vil kloakklukt sive opp av rørene.